Forum www.studiuj.fora.pl Strona Główna www.studiuj.fora.pl
Forum WSG Bydgoszcz (pomoce naukowe, ściągi, odpowiedzi do zadań)
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

relacje spoleczne

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.studiuj.fora.pl Strona Główna -> Relacje społeczne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Tybuszewski_S
expert



Dołączył: 13 Mar 2013
Posty: 46
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Toruń

PostWysłany: Śro 14:26, 08 Sty 2014    Temat postu: relacje spoleczne

materiał
Relacje społeczne, interpersonalne (czyli związki między ludźmi) – sposób wyrażania między dwoma lub więcej partnerami interakcji uczuć i postaw (co wynika z psychologicznego podziału pomiędzy ja i ty).
Relacje koncentrują się na wzajemnych stosunkach ich uczestników, które odnoszą się do pozytywnych bądź negatywnych powiązań pomiędzy partnerami.

Znaczenie relacji społecznych

- poprawne relacje społeczne to jeden z czynników warunkujących zdrowie psychiczne, fizyczne i społeczne człowieka
- według Światowej Organizacji Zdrowia – WHO, zdrowie definiowane jest nie tylko jako brak choroby, ale również jako dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja do warunków zmieniającego się środowiska społecznego i naturalnego oraz radzenie sobie z tymi zmianami w różnych warunkach.
- zatem zdrowie to również umiejętności i zdolności pełnienia różnych ról rodzinnych, zawodowych i spolecznych.
- Zdrowie to także umiejętność nawiązywania i utrzymywania poprawnych relacji rodzinnych, zawodowych czy społecznych.
- Człowiek jest istotą społeczną, która potrzebujemy do życia i pełnego
rozwoju kontaktów z innymi.
Konteksty rozwoju człowieka

1. Kontekst wewnętrzny

Rozwój uwarunkowany jest genotypem który stanowi środowisko biologiczne. Określa ono w najszerszym rozumieniu plan i możliwości tej osoby w różnych obszarach, wyznacza tempo i dynamikę zmian jakim podlega jej organizm, szczególnie centralny układ nerwowy, a także decyduje jakie potrzeby są dla niej ważne i domagają się zaspokojenia w kolejnych etapach życia.

2. Kontekst zewnętrzny rozwoju człowieka:
- otoczenie fizyczne: przedmioty postałe naturalnie, wytwory ludzi, ludzie jako źródło stymulacji głównie fizycznej;
- środowisko społeczne (w tym środowisko wychowawcze): są to ludzie z otoczenia jednostki, którzy nadają znaczenie przedmiotom, sytuacjom. Człowiek żyje w świecie symbolicznym – znaczeń uwarunkowanych daną kulturą.
W trakcie rozwoju człowiek nabywa wiadomości umiejętności, kształtuje swoje postawy, nawyki dzięki ludziom z jego otoczenia, a także własnej aktywności.
Żyjąc wśród innych człowiek powinien opanować umiejętności służące nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji społecznych. Od tego często zależy jego skuteczność, poczucie szczęścia i wsparcia.
Przykłady pozytywnych i negatywnych powiązań między ludźmi:
- pozytywne: atrakcyjność interpersonalna, miłość, zakochanie, intymność, podziw, szacunek
- negatywne: obojętność, nienawiść, konflikt, zerwany kontakt, dystans emocjonalny, skupienie uwagi, przemoc, manipulacja, kontrolowanie, lekceważenie, agresja, wrogość.

Zmiana relacji w kierunku bardziej pozytywnym polega w znacznej mierze na uczeniu się nowych umiejętności

- przekazywania adekwatnych informacji o swoich potrzebach i oczekiwaniach od partnera,
- uczenia się unikania sytuacji podwójnego komunikatu,
- uczenia się słuchania partnera i odróżniania poziomu informacji o treści od poziomu informacji o relacji.

Źródła relacji interpersonalnych

Psychologiczna warstwa relacji interpersonalnych jest wynikiem:
- korelacji jakości partnerów,
- okoliczności, w których zachodzą
- oraz predyspozycji podmiotu, które wynikają z osobowości, jednak ich źródło może zostać zawężone do "ja" społecznego.
Relacje interpersonalne można podzielić na:
• rzeczywiste (oparte na faktach, z jasno wyznaczonymi rolami)
• przeniesieniowe (bazujące na oczekiwaniach lub mylone z relacjami do innych osób).
Relacje społeczne a kompetencje społeczne
Z pojęciem "relacje społeczne", a zwłaszcza z umiejętnością ich budowania, wiąże się pojęcie „kompetencje społeczne”.
Kompetencje społeczne są wzorcami zachowania społecznego, które sprawiają, że jednostki są skuteczne (kompetentne) w sytuacjach społecznych.
Kompetencje społeczne wyrażają się zarówno w życiu osobistym, zdrowiu, jak i w osiągnięciach zawodowych. Ważne są dla przebiegu relacji z innymi (związków międzyludzkich).
W związku z powyższym współcześnie przypisuje się coraz większe znaczenie treningom kompetencji społecznych stosowanych wobec różnych grup wiekowych, zawodowych, czy grup pacjentów. Jednak młodzież i młodzi dorośli mają największe potrzeby w tym zakresie.
Kompetencje społeczne mają duży wpływ na popularność i funkcjonowanie w związkach (np. w małżeństwie). Stanowią też jeden z czynników szczęścia i efektywności w pracy.
W psychologii społecznej wyodrębniła się już dziedzina badań relacji międzyludzkich poświęcona specjalnie takim zagadnieniom jak:
- odbiór drugiej osoby
- proces tworzenia sądów o innych i jego efekty, sądów powstających na podstawie informacji o innych i bezpośrednich interakcji z osobą będącą obiektem naszego zainteresowania.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.studiuj.fora.pl Strona Główna -> Relacje społeczne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin